Employer och employee branding
Gör dina anställda till ambassadörer
En förlängning av identitet och vision
Stärk varumärket – gör anställda till ambassadörer
Medarbetare är mer än bara personal – de är företagets levande ambassadörer. I deras roll som varumärkets ansikten skapas en kraftfull förlängning av både företagets identitet och vision.
Intern varumärkesutveckling (employee branding)
Att bygga ett varumärke internt, employee branding, är en viktig del i företagets framgång. Viktiga nycklar är företagets image internt och att bygga vi- och teamkänsla. Här spelar produktmedia en framträdande roll.
Genom skräddarsydda produkter skapar vi en känsla av samhörighet, med varandra och med företaget eller organisationen, som reflekteras i medarbetarnas engagemang och prestation. Och när en medarbetare känner att man är en del av något större, när de stolt bär företagets logotyp, är de inte bara medarbetare och anställda utan, just det, ambassadörer.
Externt varumärkesarbete (employer branding)
Här fokuserar vi på att forma och stärka den externa bilden av ert företag som en attraktiv arbetsgivare. Våra lösningar stärker ditt varumärkets identitet. Från gåvor vid preboarding, onboarding och offboarding till kontinuerliga belöningar och erkännanden – vi har erfarenheten, sortimentet, kreativiteten och verktygen som för er employer branding framåt och uppåt.
”Det interna varumärkesbyggandet (på engelska employee branding) avser att bättra på personalens egenskaper, värderingar och mål. Det finns också ett externt varumärkesbyggande som att stärka företagets varumärke såsom arbetsgivare (engelsk term employer branding).
Exempel på sånt som funkar
Friskvård tillsammans
Motivera personalen till att röra på sig. Ta fram snygga träningskläder, skapa en ”motionsjakt” med startpaket och belöningar längs vägen.
Sommar- och julgåva
Många kämpar hårt för sin arbetsgivare och när ledigheten väl infinner sig så är gåvan ett utmärkt sätt att uppmuntra och tacka dina anställda.
Högtidsdagar
Ytterligare tillfällen att uppmuntra personalen. Skicka hem något gott eller kul i samband med påsk, alla hjärtans dag eller födelsedag.
Omtanke
Något användbart som en liten tub med handsprit eller handkräm. Eller en snygg reflexväst att ha på sig när det är mörkt ute. En enkel gest som uppmuntrar och visar du som arbetsgivare bryr dig.
Nyanställnings-kit
Vi har skapat “onboardingpaket” med noga utvalda produkter märkta med företagslogo och namn. Med en personlig hälsning gör vi första dagen på jobbet till något att minnas med glädje.
Event- och teambyggande produkter
Passa på att ta fram något snyggt till personalen i samband med kundevents eller interna konferenser. En snygg mössa eller t-shirt är ett enkelt sätt att stärka känslan av samhörighet och skapa stolthet över företaget och varumärket.
Belöningar och erkännanden
Produktmedia fungerar utmärkt som belöningar för prestationer. Det kan vara individuella utmärkelser eller lagprestationer som firas med specialdesignade produkter.
Produktmedia undersökning
Ur demoskops undersökning för produktmedia från 2020: Det viktigaste för en profilprodukt är att faktiskt vara användbar för mottagaren, följt av hög kvalitet. I vår drivkraftsanalys kan en dold möjlighet vara att ta tillvara på när och hur en profilprodukt tas emot, och att den uppfattas som unik och rolig.
Detta är såklart också viktigt att följa upp under året med både nyanställda och andra anställda som varit trotjänare i flera år. Att bli sedd och uppskattad är något som gör att man trivs på sin arbetsplats. Därför har vi tagit fram ett årshjul med kreativa idéer som kan hjälpa till att strukturera det viktiga employer branding arbetet.